Fernissering av akryl- og oljemalerier
Når et maleri er ferdigstilt, signert og helt tørt er det av flere grunner viktig å "lukke" bildet. Dette gjør vi ved å gi det en avsluttende ferniss - en slags hard lakk som forsegler maleriet og beskytter det mot skraper, slitasje og falming. Fernissen kan også øke intensiteten og glansen i fargene ved at den henter frem tapte nyanser. I grove trekk skiller vi mellom matt og blank fernissering, men fernissering er i seg selv en vitenskap som er vel så kompleks som oppbygging av ulike malingstyper.
Det finnes mange typer ferniss
En retouch-ferniss kan legges på når maleriet har tørket et par uker og føles tørt. Denne kan overmales/retusjeres senere, noe som betyr at man kan fortsette å gjøre endringer på maleriet hvis man ønsker det. Retouch-ferniss er blank. Det finnes også en annen type ferniss - sluttferniss - som finnes i både blank og matt. Denne egner seg ikke for overmaling, og maleriet må være helt gjennomtørt før den påføres, noe som betyr at malingen må tørke i minimum 6 måneder.
Eksperimenter med ulike typer ferniss
Eksperimenter med ulike typer ferniss for å bli kjent med hvordan de oppfører seg, og endrer overflaten på maleriet. Husk at fluoriscerende eller metallic farger bør ha blank ferniss, ellers svekkes malingens særegenhet. Påfør fernisseringen på en horisontal flate for å unngå sig eller dråper. Bruk en god fernisseringspensel. Fukt ikke mer enn 25-30% av penselen med ferniss fra en flat boks som minst har penselens bredde. Stryk først ut i brede horisontale strøk, deretter i brede vertikale strøk. Vær nøye med at påføringen blir jevn over hele flaten.
Skal fernissen tynnes ut må du følge instruksjonen på emballasjen nøye.
Vi har flere typer ferniss fra W&N og Golden for akrylmaling og oljemaling
Vi selger flere ulike typer ferniss fra både Winsor & Newton Galeria og Professional og Golden Artist Colors, både flytende som påføres med pensel, sprayferniss og fernissfjerner.